terima kasih sudi singgah.....buat susah-susah jeeeeeee....teeehehehehe..

mintak tolong klik, nak buat rumah. terima kasih.. :)

✿cayang2 rosalina✿

Wednesday, July 11, 2012

peristiwa mengerikan sampai nangis laju laju

hai!!jumpe lagi!!hakhak..bosan eh baca blog aku ni??alaa..majok ah camni..*moncong molot





ni aku nak story pasal peristiwa yang mengerikan..erkk!!actually,bukan mengerikan pun tapi menggerunkan..haa!!mende ni jadi masa hari sabtu petang masa majlis perkahwinan aku..malam tu ada majlis berinai, so orang kampung datang rewang2..ramai jugak yang datang rewang..





aku ngan adik beradik perempuan duduk dalam bilik siapkan persiapan yang belum siap..duduk dalam bilik ada aircond,memang taknak keluar lagi dah..nak duduk dalam tu lama2..hehehhh..





masa kami tengah sibuk membizikan diri siapkan kerja, tiba2 dengar suara orang menjerit.. "LARI!!LARI!!" aku dah pelik dah tu nape kok ade orang jerit2 camtu..ade orang mengamuk ke??semua orang dalam bilik aku terus keluar tengok belakang rumah api tengah marak sampai khemah masak terbakar..takdelah terbakar semua..sikit je..tapi, berlubanglah jugak khemah tu..





mak2 orang kat situ semua jerit,"API!!API!!" ktorang??terkedu!!dalam hati hanya Allah je yang tahu..aku lagilah tak tau nak buat ape..yang terbakar tu dari tong gas orang tengah masak2..yess!!TONG GAS YANG MASIH BERISI..aku rasa tu tong gas baru..alahai..lagilah menambahkan kecuakan aku..makcik aku cerita, mula2 api kecik je..lame2 api jadi marak sebab getah gas tu terbakar, n gas terus keluar..so, api menyambar..





api menyambar??sape tak cuak??bunyik gas keluar kuat tu yang buat aku ingat sampai sekarang..dah lah bunyik gas,bunyik api menyambar2 lagi..eee..seram giler mase tu..kakak aku dah risaukan anak dia yang si kecik tu..sebab dia tu pantang kalau nampak mende2 camtu..





makcik2 aku semua dah cuak..semua jadi kelam kabut..ade yang mengucap panjang, ade yang jerit2, aku dah nangis dah mase tu..hakhakhak..tibe2 rasa malu plak sebab nangis..makcik aku yang sorang tu suruh padamkan semua bekalan elektrik sebab takut ada kejadian lain yang tak diingini..





kat kepala otak aku dah terbayang tong gas tu meletup je sebab betul2 belakang rumah aku n betul2 belakang rumah jiran aku..tiba2 abang aku masuk rumah,dia cakap,"masuk..masuk..dah tak boleh nak diselamatkan lagi dah.." aku pelik,takkan tak boleh??aku tau,mesti abang aku pun cuak jugak..hikhik.. :p





nasib baik jiran2 aku bijak sebab terus amek air siram api tu..tapi tapi tapi api tu taknak padammmm!!abang aku pun amek air dari dalam rumah sampai terjatuh2 abang aku tu ha tapi mase tu dia dah tak pikir ape kot sebab masing2 nak padamkan api tu..jatuh tergelincir, mesti saket bontot dia..tapi aku tengok dia steady je..dah siram ngan air pun still taknak padam..lagi bertambah risau. :(





pastu jiran aku amek tali,err tak tau camne tali tu boleh tersangkut kat tong gas tu,okey sambung cerita,dia terus tarik tong tu ke tempat yang jauh dari orang ramai..tapi aku rasa tempat tu pun tak selamat sebab kawasan rumah aku tu rumah dekat2..hmm.. (--") 





abah aku suruh adik aku amek karpet rumah nak tutup tong tu bagi api tu terpadam..mase tu barulah abang aku berani nak padamkan api..hehehhhh..abang aku tu bomba airport..bila abah aku cakap yang dia tu bomba, barulah dia ada semangat nak padamkan api..kalau tak, mesti dia pun cuak..kekekekeke.. ;p





okey, guna karpet pun tak terpadam lagi..jiran2 aku semua usaha jugak nak padamkan api..ada jugak cuba nak padam guna extinguisher, tapi tak terpadam jugak..degil betul api ni ek taknak padam..cara terakhir,telangkupkan tong basuh pinggan tu kat tong gas..baru api tu padam..lame betul nak padam api tu..





mak aku masuk bilik aku dengan muka yang sedih sebab sayur yang tengah dimasak pun hangus jugak..lagi beberapa jam je orang akan datang untuk makan2..tapi sayur yang berkuah takde..mase tu lagilah laju airmata aku mengalir..





tukang masak cakap, sempat lagi kalau nak masak sayur..cuma kene beli sayur lain..kakak aku terus beli sayur kebetulan memang ada pasar kat area rumah aku tapi,aku tak tau dia beli kat mane sayur tu sebab mase tu aku tengah layan perasaan aku..hmm..





Alhamdulillah, takde kemalangan jiwa pun yang berlaku..semua selamat..barang2 surau ngan khemah yang terbakar tu abah aku ganti..itulah dugaan yang jadi kat majlis aku..maybe syaitan tak suka dengan masjid yang sedang dibina ni kan??hmm..






sedang aku tengah bersedih dengan kejadian tu, ade jugak orang yang happy dengan dugaan yang aku dapat..siapa??hmm biarlah aku rahsiakan namanya..kenapa mesti nak cakap "kau banyak buat dosa, sebab tu kau kena camtu.." terima kasih sebab bagi kata2 "perangsang" kat aku..hanya Allah je yang dapat membalasnya..aku tau aku kuat, aku boleh hadapi dugaan macam2..kau??baru diduga sikit pun dah merungut..terpulang kau lah nak kata aku macam2..kalau betul semua tu jadi sebab aku banyak dosa, maybe Allah nak ampunkan dosa2 aku tu..InsyaAllah..tapi, kau tambahkan dosa kau..*mulalah tu nak merepek.ishh!!





Alhamdulillah semua pun dah selesai..majlis aku berjalan dengan lancar even ada je dugaan yang yang datang..takpe, semua tu tak mencacatkan majlis pun..





buat semua yang tengah buat preparation, aku doakan semuanya berjalan dengan lancar..tabahlah hadapi dugaan..dugaan tu datang bila2 masa je..





dah, penat aku rewind balik cerita ni. banyak lagi nak cerita pasal kejadian tu tapi, ni pun dah cukup panjang..kang kalau lagi panjang kompem korang bosan..hikhikhik..




okey tata~




#notakecik : hujan..bestnye kalau dapat tido.. :p

3 comments:

fazey said...

nasib baik semua selamat..

anith safura said...

erk ok ini adalah seram..i dpt bayangkn..xpe dear anyway mende tue dh lepas..dh selamat bernikah dh hepi2 berdua dh hehehe..yg org mulut jahat tue dengki je lebih..nie nnti bile dh tua2 cite kat anak cucu msti best...jadi one of kenangan manis ok..org lain mana ada pengalaman mcm kite kan heheh..

♥ Cik Cha said...

ni ke kes ari tu.. patut lah emo kemaen.. tak pe dah lepas kan..
orang mulut puaka cm tu, akan kena balik kat dia..

heeeeee.. doakan preparation aku plak!!