terima kasih sudi singgah.....buat susah-susah jeeeeeee....teeehehehehe..

mintak tolong klik, nak buat rumah. terima kasih.. :)

✿cayang2 rosalina✿

Friday, March 4, 2011

Di mana kita meninggal maka di situlah pusara kita..

ohh!!aku bukan alim ulamak yang bijak berkata2..aku sekadar berkongsi tentang apa yang aku rasa boleh dikongsi..hmm..okey,aku nak share yang ni..ape pendapat kau orang?? :)




Pengkebumian jenazah dalam Islam adalah tatacara terakhir selepas mayat dimandikan, dikapankan dan disolahkan..
Yang hendak di utarakan ini pasal musibah kematian pelajar2 kita di luar negara khususnya di US, hatta ada juga ibubapa pelajar sendiri yang meninggal di sini tatkala mereka datang untuk meraikan commencement kejayaan anak2 mereka, ditakdirkan Allah meninggal di Amerika..
Dalam Islam, di mana kita meninggal maka di situlah pusara kita. Kita ditegah mengangkut mayat tersebut untuk dibawa ke tempat lain, misalan kampungnya. Banyak antara kita berbuat begini. Mayat diterbangkan beribu batu, hatta sebelum diterbangkan, mayat itu akan tersimpan berhari2 di rumah mayat [mortuary]. Ini menyiksakan mayat. Hatta jika orang Kelantan yang meninggal di KL dan kemudiannya diangkut untuk dikebumikan di KB, itu pun sudah tidak tertanggung siksa pada si mayat..

Berbalik cerita di US ini. Kita menyiksa mayat sebenarnya. Kita nak ambilnya untuk di kebumikan di Malaysia kononnya kasih kita padanya..

Sebenarnya kalau kasih kita padanya ialah dengan mengkebumikan dia di tempat dia meninggal [US lah!]. Itulah kasih sebenarnya, hatta mayat itu kalau boleh bercakap dia akan beritahu warisnya supaya jangan bawa dia pulang. Sebab Allah suruh dia dikuburkan di tempat dia meninggal.

Sudahlah semasa hidup banyak melakukan maksiat, hatta pada saat kematian pun mayat itu dipaksa melanggar perintah Allah..

Menyegerakan pengkebumian adalah perintah Allah dan dikuburkan ditempat kematian juga adalah perintah Allah..

Orang Melayu selalunya bersifat sentimental tidak kena tempat. Mengapakah mesti kita bawa dia [mayat] pulang, dia bukan milik kita, dia adalah milik Allah dalam erti yang sebenarnya. Jika dia milik Allah dan kini dia telah dipanggil oleh Allah, maka semestinyalah kita yang hidup kena faham dan kasihan padanya supaya jangan melanggar perintah Allah..


Bila nak bawa balik ke Malaysia, maka azab pada mayat yang belum dikebumikan semakin bertambah2, iaitu, dasar kerajaan US ini bila mayat itu nak diterbangkan, katakanlah dari Nebraska ke Los Angeles, maka mayat itu akan disedut segala cecair dalamannya. 

Peraturan penerbangan Amerika [dia kafir mana dia tahu!] ialah sebelum mayat itu dibawa menaiki pesawat, maka segala cecair dalam tubuh mayat termasuk otaknya akan disedut supaya memastikan mayat itu betul2 kering [kononnya on medical ground]. Lepas itu dikeluarkan sijil kelulusan untuk naik pesawat..

Tidakkah ini suatu siksaan pada mayat orang yang kita kasihi. Cecair dalam tubuhnya itu adalah sebahagian dari anggotanya yang menangis2 mahu di kebumikan bersama jasad, tetapi telah disedut dan jasad pula dikimiakan. Alangkah malangnya. Ini semua kerana gara2 dan kehendak waris2 yang mahu mayat itu dibawa pulang. Adakah kita anggap mayat itu barang angkutan?

Kalau ini disebabkan kita maka kita akan ditanya nanti. Perkara ini perlu difahami dengan sungguh2 kerana Allah S.W.T, kerana jika si mayat itu dikebumikan di US bukan sahaja belanja penerbangan beribu kita selamat, malah yang lebih penting mayat itu akan segera dikebumikan di US dan dia tidak perlu disedut apa2..


Kalau melanggar ketetapan Allah, maka beginilah jadinya dan akibatnya ada waris2 yang berkata, "Kalau arwah meninggal di Mekah, tidak mengapalah dia ditanam di Mekah, tetapi ini di Amerika..?!" Kita kena faham, kemuliaan mayat atau kubur itu tidak tergantung di mana kubur itu terletak. Kemuliaan dan keselamatan mayat di alam kubur adalah tergantung kepada taqwa dia kepada Allah semasa hayatnya..


Kubur di Mekah sekalipun kalau hidup menentang Allah, maka itu bukan boleh dijadikan pelindung.. Kalau nak syarah lebih2 perkara2 seperti ini kepada ahli2 waris disaat2 mereka sugul dan sedih itu terasa serba salah juga, maka di saat beginilah mungkin boleh kita utarakan. 

Orang kita kalau pasal nak mati di Mekah, bukan main berazam lagi. Memang tidak salah, tetapi kita kena ingat walau mati di mana sekalipun, kubur yang akan menjadi salah satu dari Taman2 Syurga atau salah satu dari lubang2 neraka, adalah bergantung, Insya'Allah, kepada sejauh mana kita hidup mengikut hukum2 dan perintah Allah..

Orang Islam yang faham, dia sanggup mati dan ditanamkan dimana2 sahaja sebab bumi ini semuanya hak mutlak Allah S.W.T dan di mana2 sahaja dia boleh beristirehat setelah dia hidup sebagai seorang hamba yang soleh/solehah yang bertaqwa, Insya'Allah..

Marilah kita sama2 ambil iktibar..

Wallahua'lam bissawwab..



*notakecik : renung-renungkan..

8 comments:

Haezzah said...

penting rupanya tempat dimana kita dikuburkan....bgs2...terima kasih.

CGG said...

gud info ..keep up ya

Puteri Iqa Izyan said...

oh. baru tau.
thanks for the nice info.

tp mmg la kan, kalau pk betul2 kite mmg seksa mayat sbb kalau yg duk obersea tuh bknnye dkt nk bwk blik mesia even nek flight or heli pon...

kay_are said...

owh macam tu ke.. baru tau ni..

encik big said...

nice one mek ros! Barakillah.. ^^

Cikgu CTE said...

kenapalah minggu nie hati saya rasa sedih aje.. masuk blog sana, cerita ttg kematian, masuk blog sinun, pun tentang pemilik blog meninggal pulak, masuk blog sini pulak cerita tentang pusara lak...tengok drama hani, akhirnya meninggal jugak...

Apa2 pun, banyak info yang boleh dikongsi di n3 ini...

y-A-n-A said...

Dlm ISlan sendiri dh kata xelok dilengahkan pengebumian.. :))

mummysyafie said...

ni nak share sumthing la kan..mmg prosedur jenazah tak boleh dibawak naik pesawat..semua akan dibuat pemeriksaan doktor dulu.

tapi akak ada kawan yang meninggal kat luar negara..family nak arwah dikebumikan disini juga.

tapi atas budi bicara pihak spital..eventho mereka non muslim, mereka menghormati permintaan family. so dekat laporan doktor tu mmg just letak lulus je supaya jenazah boleh dibawak balik tanpa diusik mayatnya.