terima kasih sudi singgah.....buat susah-susah jeeeeeee....teeehehehehe..

✿cayang2 rosalina✿

Monday, December 31, 2012

kunci kereta hilang!!

Assalamualaikum..



apa yang korang rasa bila kunci kereta yang korang sayang sangat² tu tetibe hilang?? kunci kereta tu penting jugak kan, selain dari kereta tu sendiri. nak² pulak korang beli dengan hasil titik peluh korang sendiri.




pengalaman saya sendiri. kunci kereta boleh hilang masa nak beli makanan time rehat. yup!! hilang.. tapi bagi saya kunci tu bukan hilang tau. tapi, kena curi. kenapa saya kata kena curi?? sebab,saya perasan ada orang ambik kunci tu. camne semua ni boleh jadi?? ha, nak cerita lah ni.





waktu tu, rehat. saya nak pergi bank kejap nak deposit duit kat sorang akak ni sebab saya beli barang dengan dia. saya ditemani opismate saya, fiza. ingatkan nak pergi bank in je kat bank tu. so, kami pergi je lah kat area² tempat kerja. malas nak pergi tempat jauh². so, Hartamaslah tempat yang dituju.



lepas bank in duit, kami terus keluar bank. masa tu kunci kereta saya masih ada lagi kat tangan. then, kami singgah beli buah. kebetulan pakcik yang selalu jual nasi tu tak berniaga. tapi, kami memang taknak beli nasi pun. :p so, just beli buah je lah. dan mase tu, kunci still kat tangan.




mase tu kami dah nak gerak pergi kereta. tapi entah kenapa, kami tergerak nak pergi beli makanan kat Burger King situ. mula² memang kami taknak. tapi syaitan jenis ape ntah hasut kami pergi Burger King jugak. even tak lapar sangat pun masa tu.




mula² kami pergi kat kaunter 1, nak order burger set. pastu kami tengah pilih² lagi nak makan set yang mana. mase tu cashier tu pun pergilah buat kerja lain. pastu, masa kami nak order, cashier kat kaunter 2 pulak ada, then kami pun order kat cashier kaunter 2 sebab cashier kaunter 1 macam busy je. tapi saya still berdiri kat kaunter 1. masa nak bayar tu, saya letak semua barang² yang saya pegang, saya letak atas kaunter, betul² depan saya.




masa saya berdiri kat kaunter 1, ada sorang customer nak order pulak. then, saya beralih lah ke kanan sikit, barang² saya pun saya alihkan jugak. dan, kunci kereta still atas kaunter. mase tu lah saya terfikir nak ambik kunci kereta saya, sebab saya nak masukkan dalam plastik yang ada buah, dan masa tu jugak saya dengar bunyik kunci.




waktu saya dengar bunyik kunci tu, saya nampak bayangan tangan orang ambik something atas kaunter. bila saya nak ambik kunci, saya tengok kunci dah takdeeeeeeeeeee.. waktu tu baru saya sedar kunci kereta saya sudah hilanggggggggggg!! uwaaaaaaaaaaaa.. T_T




betapa cuaknya saya masa tu. memang rasa nak nangis sangat². sampai ke luar Burger King saya carik tapi tak jumpa. dah tanya cashier, dia cakap tak nampak. saya yakin sangat² memang ada orang ambik kunci kereta saya. saya nak kejar orang yang saya syak tu pun, bila saya toleh belakang, orang tu dah takdeeeeeeeeeeee.. uwaaaa.. T_T




saya risau kereta saya akan hilang, kot² nanti orang yang curik kunci tu curik kereta saya pulak. waktu² genting camtu, sebarang kebarangkalian mungkin akan berlaku. pastu saya mintak tolong fiza tunggu kat kereta saya, sebab saya nak masuk dalam Burger King balik. saya pesan kat cashier, kalau ade sape² bagi kunci kat dorang, mintak dorang contact saya. 




saya terus bagitau cik abang, mintak dia bawakkan kunci spare yang kat rumah family saya. saya bagitau abah saya, kunci kereta hilang. bagitau bos, terpaksa masuk opis lambat. burger yang baru beli tu, terus takde selera nak ditelan. hilang nafsu makan. T_T




kesian dengan cik abang sebab terpaksa datang dari jauh semata² nak bagi kunci spare.. dah lah kena ambik kunci tu kat rumah family saya. nasib baik dekat je. kalau jauh tak tahu nak buat camne. bila cik abang dah sampai, saya bukak pintu tu terus bunyik alarm. woo woo.. ramai yang pandang. ingat saya nak curik kereta kot?? (--")



pastu try start kereta guna kunci spare dengan eksaiteddddnyeeeeeeeeee.. tapi tapi tapiiiiiiiiiiiiiiiiiii tak boleh start jugakkkkkkkkkkkkkk!! T_T saya terus tanya abah saya, dia cakap kena tekan button bawah stering. saya dah pelik,button?? bawah stering?? mane adeeeeee.. wayar² yang tidak dikenali adelahhh.. hukhuk.. rasa begitu naifnya saya tentang kereta. saya mintak cik abang tunggu sampai kereta boleh start. nasib baik dia tak kisah. [touching]




ramai jugaklah yang saya tanya. tapi yang bagi respons cuma berapa kerat je. si Farid a.k.a Mofasad tu pun saya ada tanya jugak. dia pun cakap pasal button. waduh waduhhh.. manelah ade kokkkk.. pastu cik abang tanya adik dia, adik dia bagitau, button tu ada kat bawah tempat simpan barang, kat seat sebelah pemandu tu. button warna merah.. comel je button tu. then, cik abang try tekan button tu, dan dia mintak saya start kereta. dengan lafaz Bismillah, saya pun start.. yeaaahhhhhhhhhhh!! akhirnya!! nasib baik boleh..




masa tu memang lega sangat² sebab kereta dah boleh start. kalau tak, memang nangislah kat situ. nak panggil towing pun bukan ade duit banyak nak bayar. call Perodua PJ pun bukan membantu. langsung tak berangkat telefon tu. hampeh betul. teruk betul servis. dah lah tengah urgent!! grrr..




keesokan harinya, saya mintak cik abang temankan saya pergi Perodua Meru kejap sebab nak tanya pasal kunci + alarm. orang Perodua tu cakap, kunci tu boleh je kalau nak buat kat luar, alarm tu pun boleh. pastu saya tanya dia, kalau buat kat Perodua berapa kos semua?? dia cakap around RM800++. GULP!! gila mahaaaaaallll!! ish, takmo lah buat kunci. pastu saya tanya kalau reset alarm berapa?? dia cakap RM44.30 je. ha, okeylah tu kan. asalkan alarm yang lama dah tak boleh guna, takpe.


pastu saya fikir balik, kalau tak tukar kunci, kalau jadi camni lagi, camne?? lagilah tak boleh bukak terus kereta saya tu kang. pastu saya ajaklah cik abang try tanya kat kedai eksesori kereta pasal kunci kereta ni. then tauke kedai cakap, kalau 1 set, around RM300 je. kebetulan kunci pintu sebelah pemandu tu dah kena umpil. sape punye kerja ntah nak umpil² kunci. nasib baik takde benda hilang. (--") so, saya ON jelah tukar kunci tu. nak survey kat kedai lain dah malas. lagipun, dah biasa beli barang kat kedai tu.




ingatkan kejap je pasang kunci, rupanye lame. aduh!! baru ingat nak half day. tapi tak sempat, terpaksa ambik cuti. nasib baik cuti ngam² tinggal sehari. yang buat jadi lama tu sebab orang kedai tu pergi ambik stok kunci. jenuh kami tunggu kat kedai tu. bosan wei. nasib baik bawak tab. kalau tak, lagilah bosan. (--")




bila dah siap pasang, dapat kunci, alaaa.. tak best... kunci tak cantik.. T_T rindunye kat kunci tuuuuu.. nak buat camne kan, nak murah, dapatlah kunci cikai² je. kalau nak original, kenalah buat kat Perodua. sob sob..


ni lah dia kunci baru [yang tengah] kunci gear je saya still guna. huhuuu.. kunci baru takde lambang Perodua. tak syioooooookkkkkkkkkkkkkkkk.. T_T


selamat tinggal kunci lama.. i will miss you.. terima kasih sebab banyak berjasa dengan saya.. :') yang besar tu kunci starter, yang lagi 3 tu kunci bontot belakang, ngan 2 kunci pintu depan. kunci spare tinggal 1 je. nak duplicate, bahaya pulak. kot² lah kan kalau orang tu dapat carik kereta saya pastu dia bukak kereta, laaaaaaaaaaaaaagi bahaya. (--")





jahat kan sape yang ambik kunci kereta saya tu. eee.. menyusahkan orang lain je. mesti dia bajet saya tinggalkan kereta, pastu nanti saya call towinglah tu. sebab tetibe je ada lori towing merayap² kat situ. hmmm musykil gak ni.





ada sorang member saya mintak saya pergi Burger King tu balik, suruh mintak permission tengok cctv. tapi, nape ntah saya tak tergerak hati nak pergi. ahhh!! boikot Burger King. menyesal pergi sana. T_T



pape pun, benda dah jadi kan. saya redha je. anggap je lah tu dugaan buat saya. maybe ada hikmah benda tu jadi kat saya. kalau tak pergi Burger King tu pun, maybe kunci tu akan hilang dengan cara lain pulak. Allah dah tetapkan benda ni nak jadi, maka, jadilah dia.. Kun Fayakun. 




waaaaaaahhhh nape panjang sangat entry niiiiiiiiiiii.. kompem takde sape yang nak baca. bhahahaha.. dah lah cerita merepek² je yang banyak. (--") okeylah. jari jemari dah penat menaip. tahun depan jumpa lagi. hihihihi.. macam lame je bila sebut tahun depan. LOL!!




tata.




#notakecik : belum pukul 12.00 am dah dengar bunyik mercun. @_@

18 comments:

Unknown said...

Hi, nak tanyaa. Buat kunci kereta kat mana ya rm300 je? Sy survey dpat harga rm700 huhuhu

alin said...

Kedai aksesori kereta kat Bukit Raja kot. Tak ingat dah lameee.. 😅

Unknown said...

As'salam..nak tanya,kunci kereta yg lama ada lagi ke?klu ada sy minta beli

Unknown said...

As'salam..nak tanya,kunci kereta yg lama ada lagi ke?klu ada sy minta beli

alin said...

Waalaikumussalam takde dah kunci tu sebab dah tukar kereta lain..

Unknown said...

Kalau ada simpan lagi set kunci original lama yg awak tukar tu sy nak beli

Unknown said...

Kalau ada simpan lagi set kunci original lama yg awak tukar tu sy nak beli

alin said...

@zaidi ibrahim dah takde encik..

Unknown said...

Wow! Very exciting and informative incident to remember. Terima kasih dapat share cerita ini.

taufiq said...

salam sis, nak tanya rm 44.50 tu untuk remote kunci ke?

Unknown said...

saya mau tanye..kunci kereta saya hilang..kereta saya pun terkunci..mcm mana mau buat..anggaran berapa kos?

alin said...

Waalaikumussalam.. Mase tu orang kedai tu cakap untuk reset alarm.. Xingat dah, sebab dah lama.. 😅

alin said...

Kena bawa kereta pergi bengkel untuk tukar kunci 1 set. Masa saya buat,around RM300 tapi bukan original from Perodua. Kalau original mahal lagi.

Anonymous said...

Pngajaran plg pnting sbnrnya jgn biasakan letak brg2 atas kaunter/meja especially fon & kunci. Sbb byk je mata2 yg perhati & tggu kita leka. 2nd, kunci spare better bwk skli drpd tggl kt rmh tp kena pndai2 la sorok, jgn kunci spare tggal dlm purse then purse lak letak jgk ats kaunter burger king. Nganga la jwbnyer..😂😂😂

Unknown said...

Wpun kunci spare ada mesti tukar semua set kunci kereta kan..kunci kereta sy br je hilang..sy takut org ambik masa raya hari tu..

Unknown said...

Wpun kunci spare ada mesti tukar semua set kunci kereta kan..kunci kereta sy br je hilang..sy takut org ambik masa raya hari tu..

Roy Fido said...

Saya sentiasa bawa kunci spare bila keluar dgn kereta. Sbb x sanggup balik rumah jauh² semata² nak ambik kunci spare/susahkan fmly dtg hantar kunci

Pewatdgreat said...

Hi nak tya biasa kunci perodua yg pendua ada alarm juga ke

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...