terima kasih sudi singgah.....buat susah-susah jeeeeeee....teeehehehehe..

✿cayang2 rosalina✿

Tuesday, December 26, 2017

Makanan sihat untuk trimester pertama :)

Assalamualaikum..




hai.. kat sini nak share makanan sihat untuk ibu² hamil yang baru masuk trimester pertama. sharing is caring.. untuk panduan bersama juga.. :)

****


Pada fasa awal kehamilan, anda mungkin mendapati sukar untuk makan dengan baik kerana mabuk hamil. Berikut adalah beberapa idea makanan yang sihat untuk trimester pertama anda. 






Dalam trimester pertama anda (4 minggu hingga 13 minggu), anda memerlukan semua vitamin dari diet yang sihat dan pelbagai, terutamanya folat, beta karotena dan vitamin A yang amat penting untuk perkembangan bayi anda pada peringkat awal ini. 

Jika mabuk hamil membuatkan masa makan sukar ditangani, makanan-makanan di persembahan slaid ini adalah sumber baik dan lazat nutrien-nutrien tersebut.







Sup bayam, brokoli atau kacang pis

Sayur-sayuran hijau seperti bayam, brokoli, kacang pis dan kubis kerinting adalah kaya dengan folat. Bungkuskan sup sayur ke tempat kerja

Cuba guna herba dan rempah segar atau jus lemon untuk menambah perisa tanpa garam dan pilih kiub rebusan rendah garam. Jika anda membeli sup, pilih yang rendah garam. 

Asid folik tambahan yang anda ambil dan makanan yang kaya dengan folat yang anda makan membantu untuk mencegah kecacatan tiub neural seperti spina bifida dalam bayi anda.




Salad ubi bit

Untuk mendapatkan lebih folat dan zat besi, tambahkan parutan ubi bit mentah atau kepingan ubi bit yang dimasak kepada daun bayam kecil atau salad Rom. Tambahkan sedikit kuah salad, jika anda suka. 

Zat besi membantu anda untuk membuat sel-sel darah merah bagi bayi dalam kandungan.




Salad kacang

Satu snek mudah-alih yang kaya dengan folat, zat besi dan serat. Cuba sediakan salad ini dengan kacang pinto, kacang lima, kacang borlotti, kacang mata hitam dan kacang buncis, dan tambah jagung dan cili kembung untuk beta karotena dan untuk membezakan tekstur. Tambah kuah salad pilihan sendiri. 

Badan anda sendiri akan mengubahkan beta karotena kepada vitamin A. Vitamin A adalah penting untuk perkembangan organ-organ bayi anda dan juga sistem-sistem peredaran darah, pernafasan dan saraf. Ia juga membantu anda untuk melawan jangkitan.



Sayur-sayuran hijau dan kuah celup

Kukus asparagus atau brokoli dan celup dengan dadih, bawang putih dan herba, atau hummus. Ia satu snek yang kaya dengan folat dan juga mengandungi zat besi.




Salad nasi beras perang

Nasi beras perang penuh dengan folat, serat dan zat besi. Tambah lobak merah dan cili kembung untuk menambahkan beta karotena, dan tambah juga sedikit minyak zaitun atau kuah salad.

Atau tukar kepada beras perang bila tiba masa makan; ia lebih berkhasiat daripada beras putih.




Jenis-jenis tembikai

Cuba kepingan-kepingan tembikai susu, galia atau tembikai wangi untuk mendapatkan folat dan beta karotena. Basuh kulitnya, potong berkeping-keping dan simpan dalam peti sejuk.




Limau

Limau, jus limau tulen, oren Jepun (satsuma), limau tangerine atau clementine merupakan snek yang menyegarkan, dan mengandungi folat dan beta karotena.




Bran bijirin diperkaya

Bijirin bran diperkaya mengandungi asid folik dan zat besi, dan merupakan snek yang mudah disimpan di dalam almari. Makan dengan beberapa kepingan pisang untuk folat dan kemanisan semula jadi serta serat.




Roti bakar dengan ekstrak yis

Simpan sebuku roti mil penuh dalam penyejuk beku. Selepas membakar roti, sapukan sediki marjerin untuk vitamin A dan sedikit ekstrak yis untuk asid folik tambahan.




Keju pada roti bakar

Pada sekeping roti bakar mil penuh, tambahkan keju cheddar atau mozzarella yang dicairkan, atau cuba keju kotej atau krim. Produk tenusu adalah sumber baik vitamin A. 

Hati adalah dilarang untuk wanita hamil kerana ia mengandungi tahap retinol bentuk vitamin A yang terlalu tinggi. Mentega, keju, telur dan ikan berminyak mengandungi jumlah yang lebih rendah dan merupakan sebahagian penting diet anda.




Telur rebus keras

Telur mengandungi vitamin A dan folat, dan merupakan sumber baik zat besi. 

Rebus selama kira-kira tujuh atau lapan minit, biar sejuk dan simpan di dalam peti sejuk untuk tidak lebih daripada dua hingga tiga hari.



Telur dadar atau frittata

Masak telur sehingga ia benar-benar masak jika anda membuat frittata. Tambah bayam, asparagus, kubis daun atau brokoli yang dikukus dan dicincang. Sayur-sayuran ini kaya dengan folat.



Buah-buahan berwarna oren

Untuk makanan snek, pilih buah pic, aprikot dan betik yang telah masak, atau tambahkannya pada semangkuk bijirin, untuk beta karotenanya. Buah-buahan ini juga mengandungi folat. 

Potong and bungkus ke dalam bekas untuk mempermudahkan anda membawa buah-buahan ini ke tempat kerja.




Cili kembung dan lobak merah mentah

Cili kembung dan lobak merah penuh dengan beta karotena. Potongkan berbentuk cota dan simpan dalam bekas bertutup di dalam peti sejuk, sedia untuk dicelup ke dalam kuah-kuah seperti guacamole avokado, yang mengandungi folat. Atau tambah lobak merah parut dan hirisan nipis cili kembung pada sandwic hummus.




"Smoothie" buah-buahan

"Smoothie" atau susu kocak yang dibuat dengan mangga atau pic masak dan susu separa skim atau dadih rendah lemak tanpa gula adalah cara yang lazat dan mudah untuk mendapatkan beta karotena dan Vitamin A.




Sup labu, labu parang atau lobak merah

Sayur-sayuran berwarna oren adalah kaya dengan beta karotena. Masak sup keledek, labu parang (juga dikenali sebagai labu merah atau labu ambun), labu atau lobak merah. Tuang ke dalam termos, sedia untuk dibawa ke tempat kerja. Tambah kuaci (dari biji bunga matahari atau labu) untuk folat, zat besi dan asid lemak omega-3 yang lebih. 

Lemak omega-3 adalah penting untuk pertumbuhan dan perkembangan otak dan mata bayi anda.




Kubis bunga dengan sos keju

Kubis bunga adalah sayur yang kaya dengan folat, dan keju menambah vitamin A kepada makanan snek yang lazat ini. Gunakan susu separa skim dan keju separuh lemak untuk sos, jika anda suka.

Atau tambah kubis bunga pada kari sayur-sayuran, nasi pilau dan sup sayur-sayuran.




Pencuci mulut enak

Kek lobak merah buatan sendiri mengandungi vitamin A daripada lobak, vitamin E daripada minyak dan kacang walnut, serta serat yang penting. Ia merupakan pencuci mulut yang lazat dan menyeronokkan.

Sumber : https://www.babycenter.com.my/l25009603/makanan-sihat-untuk-trimester-pertama-anda-foto


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...