terima kasih sudi singgah.....buat susah-susah jeeeeeee....teeehehehehe..

mintak tolong klik, nak buat rumah. terima kasih.. :)

✿cayang2 rosalina✿

Wednesday, February 9, 2011

CUEPACS MAHU KERAJAAN WUJUDKAN GAJI MINIMUM BAGI PENJAWAT AWAM

KUALA LUMPUR, 7 Feb (Bernama) -- Cuepacs Isnin meminta kerajaan menetapkan gaji minimum bagi penjawat awam supaya mereka dapat menampung kos kehidupan yang semakin tinggi.

Presidennya Datuk Omar Osman berkata pada masa ini, gaji yang diterima penjawat awam terutamanya kumpulan sokongan, masih lagi berada di bawah garis kemiskinan RM720 sebulan.

"Contohnya bagi Gred 1 hingga Gred 16 dalam Kumpulan Sokongan II, permulaan gaji RM647, bawah paras gaji kemiskinan. Sekarang paling tidak mesti RM850 atau RM920, dan ini tak termasuk elaun, hanya gaji pokok.

"Kakitangan kerajaan sekarang ni, kalau ikut betul-betul gaji, memang belum sampai gaji minimum. Tapi disebabkan tambah elaun, maka sampai (paras gaji minimum)," katanya kepada pemberita selepas Bengkel Pemantapan Disiplin dan Integriti Kesatuan Pegawai Pengangkutan Jalan Semenanjung Malaysia di sini, Isnin.

Beliau berkata gaji yang rendah boleh mengakibatkan produktiviti pekerja terjejas terutamanya apabila mereka melakukan pekerjaan sambilan.

Justeru, Omar berkata kerajaan perlu menyemak semula gaji minimum bagi penjawat awam dan menyelaraskannya dengan sektor swasta untuk mengelakkan perkara melibatkan disiplin pekerja itu berlarutan.

Kali terakhir kerajaan membuat semakan gaji ialah pada Mei 2007.

Omar juga berharap Makmal Gaji Minimum yang akan berlangsung esok dapat mencari rumusan terbaik masalah gaji yang rendah di kalangan penjawat awam.

Makmal tiga hari itu yang akan berlangsung pada 8, 11 dan 14 Feb di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya dijangka dapat mencapai kata sepakat berhubung cadangan penetapan gaji minimum sebanyak RM900 sebulan.

Mengenai isu Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) yang akan dimansuhkan Jun depan, Omar berkata bahagian kompetensi Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) kini sedang mendapatkan maklum balas daripada pelbagai pihak bagi mencari bentuk penilaian baru yang sesuai berbanding konsep peperiksaan dalam PTK.

-- BERNAMA 

p/s : hasil penculikan dari SINI

 *******

aku setuju je kalau gaji minimum naik jadi RM900..sebab aku selalu mintak mak abah aku duit bila dah sesak2..sepatutnye aku yang bagi dia orang duit..ni dah terbalik pulak..haihh..tapi,jangan lah untuk gred 1 - 16 je..mane aci..huhuhu.. :(

semua penjawat awam memang senang je nak buat loan..tapi bila dah lulus loan,kene bayar plak..bila dah bayar,tolak itu ini,dah tinggal sikit..waduh2..boleh bikin serabut...huhuhu..

nak diikutkan,ramai jugak penjawat awam yang senasib dengan aku..maksudnye yang tinggal jauh daripada tempat kerja..alahaaai...dah la nak mintak tukar susah..pindah rumah??kirim salam la..aku rasa kalau duduk kampung tu lagi aman kot kalau nak banding duduk bandar..sekurang2nye aku dekat ngan family..boleh tengok hari2..kalau duduk bandar nak tengok ape??asyik2 tengok batu..kanan batu,kiri batu,depan batu,belakang batu..kalau duduk kampung,banyak jugak pokok..heee...tambah2 pulak,cost living kat bandar lagi mahal kot??ohhh tidakkk!!!

haisyh..disebabkan aku pilih untuk tinggal dengan family dan berulang-alik dari KLANG-KL,aku terpaksa lalu tol..walawehhh..belum minyak lagi..sebab tu belum akhir bulan,dah habis duit gaji aku..uwaaaa...

tol = RM5.40 (sehari) x hari bekerja.. [seb bek la gomen ni banyak cuti]
minyak = RM50.00 x 5 hari.. [tu baru kira untuk 5hari je..belum sabtu ahad..round sane,round sini..huhuhu..]

alasan ke semua ni??ohh!!bukan!!nape tak naik motor??hahahaha..malas nak cerita lagi..baca je la kat SINI

aku memang harap gaji naik..sebab barang2 semua dah naik harga..kalau semua nak naik so,gaji pun kene lah naik jugak kan??hmm..so,ape kate kau orang pulak??heee..

janganlah disebabkan pasal gaji naik ke,tak naik ke,masing2 nak gaduh2 ye..tak syok ar camni..hihihi..

okey,tak tau nak bebel ape lagi..tata..


-end-


*notakecik : aku rasa kain aku dah sendat..ohh!!adakah itu tandanya aku sudah gumukkkss??hahaha.. :p

3 comments:

Ayuraza said...

setuju sangat....
mmg gaji gred bawah2 ni paras kemiskinan pun..pengawal pun mintak 1000..logik tak..keje macam ap...macam2 nak tanggung tapi gaji takda..org dapat gaji ader duit...kiter dapat gaji terusss abisss...kalo yg buat loan..mana loan lagi...mana itu lagi..anak....susu pampessss...adakah rakyat didahulukan????????????????????

SHaRKFiQ SSM said...

uish, mmg jauh klang-kl..
slalu kuar keje pkul bpe??

satu je kesan kalo gaji naik,
mesti nanti harga barang pun naik gak..
ish3~

✿....rossa alina....✿ said...

Ayuraza : tu la pasal kan..hmm..tapi mcm boleh dapat je..tp akak2 senior ckp,selalu dlm mase 3 tahun kot,nnti gaji dikira2 balik..huhuhu..hmm..ape salahnye naikkan gaji..kan??ni bg basic sikit,tu yg buat keje pn sikit je la..hihihi..boleh x nk camtu?? ;p

SHaRKFiQ SSM : masalahnye harga barang semua banyak yg dah naik..huhuhu..err..selalu bgn pagi kul 5.45 am..gerak dr umah lepas subuh..dlm 6.15 - 6.30..kalo lambat,kompem jalan jem..huhuhu... T_T