terima kasih sudi singgah.....buat susah-susah jeeeeeee....teeehehehehe..

mintak tolong klik, nak buat rumah. terima kasih.. :)

✿cayang2 rosalina✿

Friday, October 11, 2013

wuduk

Assalamualaikum..




hai, sebagai saudara sesama Islam, rasanya saya layak kot nak tegur kawan² semua.. saya sedar saya pun manusia biasa. tapi saya cuma nak sampaikan apa yang saya belajar. saya bagitau ni pun sebab saya selalu nampak orang yang wuduk macam nak tak nak je. sebelum tu saya minta maaf andai teguran saya ni mengguris hati kawan²..




kawan² tau sendiri kan, sebelum solat kita memang wajib berwuduk. kalau tak wuduk, solat jadi tak sah. TAPI, wuduk tu mestilah sempurna.. janganlah wuduk main siram² je. ya, saya selalu nampak. contohnya kat siku. selalu saya nampak orang jirus atau alirkan air kat tangan je. kat siku tak kena. kita ada dua tangan kan?? apa kata lepas ni kita gunakan tangan yang lagi satu tu untuk sapu tangan yang nak dibasuh. sapu sampai rata. tak susah bukan??





lagi satu kat kaki. selalu saya nampak orang siram² camtu je. tak pun main alirkan air je. kawan² yakin ke air tu masuk kat celah jari?? kat celah kuku?? hmm.. rasanyakan, baik kawan² gunakan tangan untuk sapu kat kedua kaki tu. geli?? nape nak geli?? kan kaki kita sendiri.. gosok je celah² jari tu.. kadang² kat tapak kaki pun ada jugak tak kena air. lepas ni kita sapu betul² sampai air wuduk tu terkena kat seluruh kaki. senang je..




kalau wuduk kita sempurna, barulah kita akan rasa solat kita diterima.. saya tak kata selama ni solat kawan² tak diterima. tu semua kerja ALLAH. saya bukan malaikat atau tuhan nak tentukan pahala manusia. tak. tapi, saya yakin lepas ni kalau kita berwuduk dengan sempurna, solat kita akan lebih diterima. kan??





tata.

No comments: