terima kasih sudi singgah.....buat susah-susah jeeeeeee....teeehehehehe..

mintak tolong klik, nak buat rumah. terima kasih.. :)

✿cayang2 rosalina✿

Wednesday, January 29, 2014

diy suis dapur

Assalamualaikum..




hai hai haiiii.. update blog laaagiii. tapi untuk hari ni je lah. ni pun sebab cik abang tak sampai lagi. OT katenye. takpelah. ade masa nak update entry yang tergendala semalam. hikhik. kalau ikutkan hati rasa nak keluar je dari opis ni. tapi nanti kena berdiri lama² pulak kat bawah. tu yang malas tu. baik dok opis sorang². hope takde pape lah. cuak jugak ni. hew hew..




okey entry ni nak cite pasal suis kat dapur. sebelum ni nak masak nasik ke, guna microwave ke, masak air ke, guna extension je. sebelum ni okey je pakai extension tu tapi bila saya dah ubah kedudukan almari untuk letak rice cooker n microwave extension jadi tak sampai pulak. terpaksalah pakai extension lain untuk sambungkan extention yang banyak² tu. cik abang cakap bahaya kalau buat camtu sebab elektrik tak kuat. memang betul pun.. baru guna dua kali, pastu bila nak pakai untuk masak air dah tak boleh pakai pulak. cis. bila cik abang bukak kepala plug extension tu habis cair casing kepala plug. kalau pakai lagi boleh meletup.




 ** sila abaikan dinding yang tak rata tu. dapur belum siap. erghh.. (--")



esoknye cik abang ajak pergi carik barang untuk pasang suis baru. means, kena tarik wayar dari suis kekal yang lain. cik abang tarik dari suis kat ruang tengah sebab situ paling kuat.





mula² pasangkan wayar dulu sekali dengan casing wayar untuk bajet berapa panjang wayar n nak parking suis tu kat mane tu pun korang kena amek tau jugak. sebab takut wayar tak cukup pulak. yelah, kot² korang dah potong dulu wayar tu. bila dah tau berapa panjang wayar nak guna baru potong.. tapi jangan sambung wayar dengan wayar hidup pulak. kang meletup kang rumah korang jangan salahkan saya pulak. :p





pastu sambungkan wayar tadi dengan wayar dari suis. alahhhh.. saya takde gambar cara pasang wayar kat suis tu lah pulak. yang pasti kena sambung wayar yang sama. jangan salah wayar pulak. meletup nanti kang. naya.. naya.. cik abang guna wayar sama so susah nak bezakan. korang kena pakai wayar warna lain² baru korang akan cam wayar mane nak sambung dari wayar hidup nanti.




tadaaaaaaaaaaaa.. tetibe dah siap. hahahaha..





ni baru siap pasang suis kat sini. belum sambungkan wayar lagi ni. hihihihi.. sebelum sambungkan wayar dari suis yang korang nak tarik wayar tu, korang kena matikan dulu suis utama untuk suis. rasanye korang faham kot maksud saya. hikhik.. bila dah matikan baru boleh sambung. make sure wayar kena sama dengan wayar yang korang pasang kat suis tadi.





haaa gitulah cara² nak diy pasang suis sendiri. kalau tak berani jangan buat sendiri. baik upah orang yang lebih pakar. kalau nak upah cik abang pun boleh jugak. tapi kawasan lembah klang je lah. tu pun kena tengok masa cik abang dulu. takut dia busy. kadang² sabtu ahad pun dia kena kerja. hm. papehal komen je kat sini k. :)




okey nak balik. tata..




notakecik : sorry kalau tak faham. ayat tunggang langgang sebab tak dapat nak concentrate bila dok sorang² kat opis. huwaaaaaaaaa.. T_T


No comments: