terima kasih sudi singgah.....buat susah-susah jeeeeeee....teeehehehehe..

✿cayang2 rosalina✿

Sunday, January 8, 2012

tips berjimat cermat untuk student yang duduk jauh dengan parent

kemain panjang pulak aku punye tajuk entry ni..nasib baik muat..perlu ke aku buat tips² ni..menyampah pulak kat diri sendiri sebab tergedik² nak buat tips..pastu untuk student pulak tu kaannn..kalau untuk orang yang nak kawen takpe la jugak.. *gatai




okey,disebabkan aku dulu pernah study jauh²,kene duduk hostel dari form 1 sampai lah masuk UiTM...[why meeee??] so aku bagilah sikit tips untuk berjimat ye..sikit je..tak banyak pun..rajin pulak aku nak bagi banyak²..




1. makan kat dewan makan

-kalau korang ada dapat peruntukan kena makan kat dewan makan,makan je lah ape yang ade kat situ..jangan nak merungut plak ye..watpe nak makan sedap²??nanti makanan tu jadi najisss jugak..lagipun korang tu masih belajar lagi..selalunye makanan kat dewan makan lebih terjamin..kalau tak terjamin kompem dah bertukar vendor..




2. puasa

-yang ni paling aku suka..dulu aku rajin jugak puasa Isnin ngan Khamis..pehh boleh kurus..weyhhh ni bukan setakat puasa perut je..dapat puasa poket jugak..selalu time rehat aku suka beli makanan sebab lapar..selalunya student ni memang cepat sangat lapar sebab penat memerah otak..eh,orang kuat makan pun memang selalu cepat lapar kan??tapi kalau puasa kan dah boleh jimat tu..




3. tak payah balik kampung tiap² minggu

-amboi kemain gedik korang ni nak balik rumah tiap² minggu..kenapa nak balik tiap² minggu??kucing korang pun malas nak tengok muka korang..eh, tapi kalau parent korang suruh balik tu balik je lah..kalau tak balik kang nanti mak korang merajuk pulak..tapi bagi student yang parent dia berpendapatan agak tak mewah, tak payahlah korang balik..membazir duit je..kesian kat parent korang nanti tau..ingat dorang banyak duit ke nak bagi tambang kat korang??




4. tak payah makan mewah²

-wah wah wah..student sekarang ni makan semua nak mewah² ek??KFC lah, McD lah, Kenny Rogers lah, banyaknya duit koranggggg..dulu aku makan megi je..dah tau duit dalam poket ada sikit je,buat ape nak makan mewah²??makan je lah apa yang ade..nak senang, beli biskut ngan roti banyak², kalau lapar, makan ape yang ade tu..kalau makan mewah² kang nanti duit poket makin surut,mulalah mengadu kat parent korang tu.."abah..nak duit,duit dah habis.." padahal baru 3 hari lepas abah korang masukkan duit..




5. jangan kawan ngan orang yang suka makan kat tempat yang mahal² aka restoran fast food, etc
 
-aku tak kata pun korang tak boleh makan kat luar dari hostel korang..tapi beragaklah..kalau kawan korang suka sangat pergi makan kat tempat yang mewah², baik korang surrender je..carilah kawan yang makan kat tempat yang biase² je..kalau tak,nanti korang mesti menyesal weh..har har har..nak berjimat punya pasal,kawan pun kena bertukar.. :p




6. kawan ngan orang yang pemurah aka suka belanja

-yang ni memang nak kena bagi kaki lah kan kalau ade orang yang camni..tapi ada jugak orang yang tak kisah belanje itu ini kat kawan lain..tapi kalau selalu tu memang melampaulah..jangan jadi muka tak tahu malu pulak ye..jangan biasakan diri korang ambil kesempatan atas kebaikan orang lain..takut nanti dia mengata kat belakang pulak..




7. beli keperluan harian sahaja

-ada jugak student ni yang tergedik² nak beli itu ini yang bukan keperluan harian semata² nak menunjuk² kat kawan² lain..yang ni paling aku meluat..hidup takdelah mewah mana,tapi barang semua nak mewah..amboi kemain lagi ye??abah ko cop duit ek??bestnye..dah nama pun student,beli je la sekadar yang mampu je..lainlah kalau korang dah kerja..




penat aku pikir ape lagi tips² nak berjimat ni..dulu aku selalu camtulah..terpaksa korbankan segala keinginan..ecewah!!tapi bila dah kerja,dah ada duit sendiri..amekawwww..semua yang aku nak aku beli..hahahahahahaha..




masa jadi student, study je lah mengadap buku..tak payah nak tunjuk yang korang ada itu ini..lainlah abah korang ade bank sendiri..pehh!!best kot kalau camtu..




papepun,sila berpijak dibumi yang nyata..jangan sampai menyesal dikemudian hari..peace!!




-end-




#notakecik : arini dok rumah je..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...