terima kasih sudi singgah.....buat susah-susah jeeeeeee....teeehehehehe..

mintak tolong klik, nak buat rumah. terima kasih.. :)

✿cayang2 rosalina✿

Friday, June 3, 2011

boleh DIAM tak??AZAN lah!!!

kita selalu dengar bunyi azan bila waktu solat dah masuk kan??kita tau tu bunyi azan..kita dengar muazzin tengah mengalunkan azan..ya.....kita dengar..

tapi.....tau tak apa adab ketika kita dengar azan??ada yang dah tau,tapi buat2 tak tahu..dah tau tapi tak buat..kalau dah tau tapi pura2 tak tau/tak buat tu nak gelarkan dia ape ek??

Diriwayatkan sebuah hadis yg bermaksud: “Hendaklah kamu mendiamkan diri ketika azan, jika tidak Allah akan kelukan lidahnya ketika maut menghampirinya"

dah terang2 ada hadis yang mengatakan supaya DIAM KETIKA AZAN BERKUMANDANG..ni takkkkk...yang bising,makin bising plakkk..kalau boleh nak lagi tinggi suara tu dari azan..

sekarang ni memang la tak rasa lagi apa balasan yang kita dapat sebab belum mati lagi..nanti bila maut tu dah datang,haaa terkelu lidah tu..baru tau betapa siksanya masa nak mati..ishhh..NAUZUBILLAH..

kalau dengar muzik,waaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhh...bukan kemain lagi khusyuk je dengar sampai pejam2 mata menghayati lirik..tapi kalau azan,kalau boleh nak tukar channel radio/tv tu..haihh..kan elok kita menjawab balik apa yang diazankan tu..tak tau camne nak jawab??nah aku bagi LINK..

apeeelah salahnya kita DIAM bila dengar azan??cuba kau orang dengar azan tu kuat2,pastu korang hayati maksudnya..TENANG je hati tu tau..

dah2 aku taknak bebel panjang2..aku cuma nak tegur sebab sepanjang pemerhatian aku,aku tengok orang sekarang ni dah takde ADAB KETIKA MENDENGAR AZAN..

sebenarnya banyak lagi adab2 yang kau orang kena tau..bukan setakat diam je..nak tau lagi banyak,nah baca SINI..

semoga ini menjadi peringatan buat aku dan kau orang..kita manusia,kita sama..tata~

-end-


*notakecik : SOLAT ITU TIANG AGAMA!

3 comments:

cik zaza said...

kadang2 ada yg dgr azan lagi dikuatkan radio atau tv..

saza said...

btul2..padahal azan tu jap je pon kan nk senyap..huhu

suzie said...

jemput join contest simple..mesti ko nak try punyer....
http://ineedtoblogmyself.blogspot.com/2011/05/blog-contest-contest-saya-nak-menang.html